Aspek yang perlu diberi perhatian oleh calon.
1. Baca soalan sekurang-kurangnya dua kali untuk mengesahkan kehendak soalan.
2. Setiap kali selesai menulis jawapan, perlu membandingkan dengan soalan, adakah jawapan tersebut tepat atau terpesong.
3.
Teliti jumlah markah yang dicatatkan untuk setiap soalan kerana jumlah
isi biasanya bergantung kepada jumlah markah. Sekiranya markah tiga, isi
yang dikemukan dua atau tiga.
4. Setiap jawapan perlu
pengukuhan huraian dan contoh. Dalan soalan komsas, calon perlu
kemukakan contoh daripada peristiwa yang berlaku yang terdapat dalam
cerita.
5. Soalan berkaitan komsas seperti nilai-nilai murni,
pengajaran dan watak, berbeza penggunaan bahasanya. Contoh daripada
kata kunci gigih; untuk menjawab soalan watak – seorang yang gigih,
soalan nilai – kegigihan, soalan pengajaran – kita mestilah gigih
berusaha.
6. Terdapat tiga laras soalan dalam setiap petikan:
i. Laras pemahaman – tahap ini menguji pemahaman calon terhadap petikan. Jawapannya juga boleh diperoleh daripada petikan.
ii.
Laras analisis – bahagian ini menguji maksud perkataan/rangkai kata/
maksud ayat atau soalan-soalan komsas iaitu tema, persoalan, watak,
nilai-nilai murni, pengajaran, latar, gaya bahasa, plot, dan teknik
plot. Jawapannya boleh diperoleh sama ada dalam petikan atau daripada
keseluruhan cerita. Jawapan untuk maksud rangkai kata mestilah
berdasarkan petikan bukan mengikut maksud yang terdapat dalam kamus.
Laras
kemahiran berfikir/pendapat – soalan ini menguji pendapat daripada
calon. Calon perlu mengemukakan idea sendiri dan tidak boleh menceduk
idea daripada petikan. Apabila mengemukakan idea, elakkan daripada
mengulang isi dan kemukakan tiga idea berbeza.
Jawapan : Pemahaman (35 markah)
Soalan 2(a) : 9 markah
Soalan 2(b) : 9 markah
Soalan 2(c) : 8 markah
Soalan 2(d) : 9 markah
sumber : soalan ulang kaji SPM 2013 afterschool
E-Bincang
Bacaan Ayat Al-Quran
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan