E-Bincang

Bacaan Ayat Al-Quran

Jumaat, 6 September 2013

Surat Al Baqarah Full by Sheikh Mishary Rashid Al-Afasy

Fadhilat Surah Al-Baqarah

Imam al-Baihaqi dari Imam Shalshal berkata: 
“Barangsiapa membaca Surat Baqarah maka dipakaikan kepadanya mahkota disyurga.” 

 Imam Ibnu Zanjawai dari Imam Wahab ibn Munabih menyatakan: “Barangsiapa membaca Surat Baqarah dan Ali Imran pada malam Jumaat maka baginya nur cahaya membentang antara Arsy dan dasar bumi.” 

 UNTUK PERLINDUNGAN DARI SEGALA KEJAHATAN: 
Abu Mas’ud Albadri r.a. berkata bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda; “Barangsiapa membaca dua ayat dari surat Al-Baqarah, maka cukuplah baginya (dari hal-hal yang membencikan. Dan menurut sebahagian pendapat : sama dengan bersembahyang malam).” (Riwayat Bukhari & Muslim) 

UNTUK MEMOHON AGAR DIKABULKAN: 
 Ibnu Abbas r.a. bercerita: Pada suatu ketika Malaikat Jibrail berada disisi Nabi Muhammad SAW , tiba-tiba terdengar suara dari atas, maka ia mengangkat kepalanya dan berkata: “Ini sebuah pintu dilangit, pada hari ini dibuka dan turun seorang malaikat memberi salam dan berkata: “(Bergembiralah dengan dua cahaya penerangan yang diberikan oleh Allah SWT kepadamu dan belum pernah diberikan kepada seseorang Nabi sebelum kamu iaitu: FATIHUL KITAB dan akhir SURAH AL-BAQARAH. Tiada engkau membaca suatu huruf daripadanya melainkan pasti permintaanmu diberi).” (Riwayat Muslim)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan