E-Bincang

Bacaan Ayat Al-Quran

Isnin, 9 September 2013

Cara watak utama menyelesaikan due konflik ._Soalan latihan novel persediaan menghadapi peperiksaan spm Bahasa Melayu 2013

Soalan:
Berdasarkan satu novel yang anda pelajari, huraikan cara watak utama menyelesaikan dua konflik yang dihadapinya.
 
Cadangan jawapan
Berdasarkan novel Kabus di Perbukitan,, terdapat beberapa konflik yang dihadapi oleh watak utama dan cara watak utama menyelesaikannya. Antaranya ialah konflik Faridah degah masyarakat kulit putih di Roswood, Christchurch, New Zealand yang menyangka Faridah sebagai orang Maori, rakyat pribumi New Zealand. Hal ini memandangkan wama kulitnva yang sawo matang. Faridah menyelesaikan konflik tersebut dengan cara menjalin hubungan baik dengan penduduk di kejiranan dan di masyarakat setempat. Faridah mengambil peluang memperkenalkan diri dan asal usulnya dalam satu majiis ramah mesra komuniti.

Faridah hampir-hampir menghadapi tekanan perasaan dan sakit jiwa. Mujurlah tawaran untuk berkursus selama enam bulan di New Zealand yang ditawarkan oleh Ibu pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat datang selepas kejadian itu. Faridah mengambil keputusan untuk menerima tawaran itu dan melakukan hijrah buat dirinya. Hasilnya, keputusan yang diambil oleh Faridah telah memberi impak yang sangat positif kepada masa depannya. 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan